تجلیل از بانوان موفق جامعه کارگری رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم برابری جنسیتی همیشه به نفع بانوان نیست ویدئو | کودکان، قربانی بلاگر‌های آرایشی رکوردشکنی جوانمردی در جام‌جهانی پاراتیراندازی | تیم ایران طلا گرفت ویدئو | استقبال ویژه خانوادگی از سرمربی قهرمان آسیا با پرچم متبرک تمامی خدمات کلینیک مشاوره حرم مطهر رضوی رایگان است | مراجعه بیش از ۶ هزار مراجع خانم به مرکز مشاوره باب الهادی در ۱۴۰۲ زنان بخوانند| مقابله با عوارض جنسی داروهای ضد افسردگی محمود پاک نیت: زنان جوان ایرانی همه فرزند دوست هستند نقش پررنگ زنان روستایی در توسعه گلخانه‌ها و زنبورداری تنها زن رزمنده در عملیات بیت المقدس چه کسی است؟ بیرون‌پریدن مرگبار زن باردار از  پنجره پاسخ به چند پرسش تربیتی کودکان | خواب منظم به کودکان آرامش می‌دهد آیا صدازدن والدین با  اسم کوچک، نشانه صمیمیت است؟ بازآفرین قدیمی‌ترین صندوق‌پوش مرقد امام‌رضا(ع) پادکست | صبح برادرم را تشییع و عصر برادر دیگرم را بدرقه کردم پروفسور پریرخ و رسالت شفای روح با کودکان بدغذا چگونه رفتار کنیم؟ والدین بخوانند| جشن تکلیف‌های لاکچری باعث آسیب به کودکان می‌شود
سرخط خبرها
«منشور کرامت مادری» به مراکز درمانی ابلاغ می‌شود | تعبیه خطوط ویژه مادران باردار در بیمارستان‌ها

«منشور کرامت مادری» به مراکز درمانی ابلاغ می‌شود | تعبیه خطوط ویژه مادران باردار در بیمارستان‌ها

  • کد خبر: ۲۱۰۵۲۰
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
رئیس مرکز جوانی جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت از تدوین منشور کرامت مادری و ابلاغ آن به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، صابر جباری از تدوین "منشور کرامت مادری" و تأیید آن در بیست و یکمین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت خبر داد و اظهار کرد: شکایاتی از سوی مادران باردار در برخی مراکز درمانی درمورد دریافت خدمات و تکریم آن‌ها داشتیم؛ به همین دلیل در این زمینه به‌زودی منشور کرامت بارداری به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ می‌شود.

وی افزود: تا زمانی که زنانی را که قصد بارداری دارند یا باردار می‌شوند و برای زایمان به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، تکریم نکنیم، فرزندآوری تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و اگر کرامت مادری رعایت نشود از شیرینی آن برای بانوان کاسته می‌شود.

تعیین مصادیق تکریم مادران باردار در بخش‌های درمانی

جباری درباره جزئیات منشور کرامت مادری تصریح کرد: در این منشور، برای کادر درمان شاغل در بلوک‌های زایمان و بخش مراقبت‌های بارداری مصادیق تکریم مادران باردار را مشخص کردیم.

لزوم تکریم مادران در ۳ بخش

وی با بیان این‌که منشور کرامت مادری سه بخش مهم دارد که شامل تکریم کلامی، فرآیندی و ساختاری است، ادامه داد: در بخش تکریم کلامی، مشخص کردیم که چه جملاتی باید در مواجهه با مادران باردار استفاده شود و از چه کلمات و جملاتی نباید استفاده شود؛ در تکریم فرآیندی نیز بخشی از فرآیند‌هایی را که ممکن است در ارائه خدمات به‌صورت خواسته یا ناخواسته باعث شود کرامت مادر رعایت نشود، لحاظ و مصادیق آن را مشخص کردیم.

تعبیه خطوط ویژه مادران باردار در بیمارستان‌ها

رئیس مرکز جوانی جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت اضافه کرد: در بخش تکریم ساختاری نیز تأکید شده است که در جهت رفاه حال مادران باردار، پارکینگ‌های موجود در مراکز درمانی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد و همچنین امکانات لازم برای تسهیل تردد مادران باردار در بخش‌های درمانی فراهم شود؛ همچنین مقرر شده است که در بیمارستان‌ها خط‌هایی ویژه مادران باردار طراحی و تعبیه شود که مادران باردار برای دریافت خدمات درمانی، با دنبال کردن آن خطوط بتوانند به مراکز مرتبط با درمان و مراقبت مادران باردار برسند.

مادران باردار شکایت خود را به شماره ۱۹۰ اعلام کنند

وی با اشاره به اینکه سامانه ۱۹۰ آماده دریافت شکایات مادران باردار است، خاطرنشان کرد: اگر کادر درمان خطایی را در این زمینه مرتکب شوند بر اساس مصوبه قرارگاه جوانی جمعیت، تحت رسیدگی قرار می‌گیرند.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.